LinkedIn tijdlijn “schoon” houden

Onlangs viel mij een LinkedIn bericht op. Iemand deed zijn beklag over de vele in zijn ogen, onzinnige berichten op zijn LinkedIn tijdlijn. Hij had vooral berichten van, in zijn woorden, zelfbenoemde succesgoeroes. Hij vroeg zich hardop af wat er mis is met Nederland en waar de “echte” beroepen waren gebleven. 

Zelf schuldig aan vervuiling van je LinkedIn tijdlijn?

Toch denk ik dat deze meneer zelf schuldig is aan zijn eenzijdige blik op de arbeidsmarkt. Baseer je jouw werkelijkheid namelijk op het algoritme van LinkedIn dan kan je een aardig vertekend beeld krijgen van de werkelijkheid. LinkedIn werkt met een algoritme en zal, naar aanleiding van je zoekgedrag en de opbouw van jouw netwerk, berichten laten zien die volgens LinkedIn relevant voor jou zijn.
Met andere woorden lees jij vooral berichten van zelfbenoemde succesgoeroes dan zal je LinkedIn tijdlijn snel gaan bestaan uit nog meer berichten uit deze hoek. Als je dat dan als afspiegeling gaat zien van de maatschappij tja dan denk je dat Nederland wel echt een probleem heeft inderdaad.

Of je je LinkedIn tijdlijn aan kan passen? Ja, dat kan!

Zie je een post op jouw tijdlijn die niet relevant is voor jou klik dan op de drie puntjes aan de rechter bovenzijde van de post. Kies “ik wil dit niet zien” vervolgens zal LinkedIn nog willen weten waarom de post voor jou niet relevant is en klaar is kees.
Na één keer aangeven zal je LinkedIn tijdlijn overigens echt niet compleet veranderen.Stuur hier wat vaker op en je gaat zien dat je LinkedIn tijdlijn relevanter gaat worden. LinkedIn wordt weer de omgeving waar jij weer vooral de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en interesses kan volgen.

Succes en onthoud dat netwerken net werken is! Ook op LinkedIn zal je wellicht even wat werk moeten doen om de omgeving optimaal voor jou te laten werken.